01.04.2015 22:08

V dubnu zhubnu? aneb "Úskalí nejen jarních diet"

Na jaře se vždy roztrhne pytel se zázračnými dietami na podporu hubnutí.

Všichni víme o svých hříšcích, které nám přes zimu přidaly pár kilo navíc k přirozené ochraně těla tukem před zimou.

Jak jsme nabyli, tak bychom měli odstranit. Bylo-li více tučných jídel, alkoholu, sladkostí ubereme je. Bylo–li méně pohybu, přidáme jej a naše „normální váha“ se vrátí během měsíce.

Toužíme-li po váze nižší, pak je potřeba zapojit zdravý rozum, vůli a udělat si na sebe čas. Nespoléhat jen na zaručenou dietu propagující různé potravní doplňky, odtučňovací čaje, kapsle a mnoho dalšího, které může na chvíli pomoci, ale neřeší to skutečnou příčinu proč na váze přibíráme.

Diety ano či ne?

1. Doporučený jídelníček je příliš omezující a nevyvážený. Brzy tělo začne toužit po něčem, co nemá, nejčastěji po sladkém.

2. Podvědomě odmítáme pravidla, které dieta nastaví – tajné porušení nám „udělá radost“ nebo přinese výčitky.

3. Diety neberou v úvahu odlišné životní styly, vybrat si tu, která vyhovuje, je těžké.

4. Diety neberou v úvahu osobnostní rozdíly.

Chuť k jídlu a stravovací návyky ovlivňuje věk, temperament, povahové rysy, i pohlaví…

Jedna zajímavá souvislost

Ti, kteří neustále střídají nebo dlouhodobě drží nějakou redukční dietu, mají po mnoho let omezený přísun kalorií. Jejich tělo se dostává nejen do energetického a živinového deficitu, ale mohou mít i nižší koncentraci serotoninu, chemické látky v mozku, která řídí energii a náladu. Serotonin nám reguluje spánek, premenstruační syndrom, náladu, energii i touhu po jídle. 

K jeho ne - vyvážené hladině přispívá :

* každodení stres,

* nespavost,

* dlouhodobá dieta,

* nedostatek slunečního svitu,

* přemíra alkoholu, chemických látek, léků,

* menstruační cyklus a jeho výkyvy,

* pohyb,

* typ osobnosti (workaholici nebo kliďasové),

* naše aktuální hmotnost.

Pokud se naše tělesná hmotnost stále pohybuje v Jo-Jo efektu, je potřeba hledat pomoc tělu i duši jinak než jen redukční dietou byť doporučovanou „odborníky“ nebo celebritami.

Co se stravy týká, vyvážený jídelníček z potravin čistých, čerstvých, ve správném poměru podle pravidla příjem – výdej je dobrým začátkem.

Mohu vám pomoci s výběrem vhodných potravin, sestavením optimálního vyváženého jídelníčku, nalezení příčiny případné nad nebo pod váhy.

Zatím jezte v klidu a pravidelně jídlo pro zdraví ve Vitalce a nebudete strádat…

 

Vlaďka Naušová

průvodce vaší zdravou stravou

výživová poradna Vitalky

Tel. 776 823 938

—————

Zpět


Kontakt

Vitalka - jídlo pro zdraví

Vídeňská Dům č. 1
339 01 Klatovy 1


+420 603 148 238