23.10.2016 08:57

Vitalka a strava dvouletých

Vitalka a strava dvouletých

„...roste jako z vody a naučila se spoustu věcí. Je jasnější její povaha, stává se zodpovědnější a umí si poradit s různými věcmi. Její  řeč je ucelenější a je stále zvídavější…“

Že nevíte o kom píši? O naší Vitalce přeci. Má dneska dvouleté narozeniny. Zapátrala jsem v dovednostech dvouletých dětí a zkusila trochu přirovnat k dvouletému období Vitalky.

 Je neuvěřitelné, co se malý človíček do dvou let naučí. A zajímá vás, jaká by měla být  jeho vhodná strava? Pomalu se přizpůsobuje a nenásilně přechází k běžným stravovacím návykům. Pokud maminka kojí, je možné pokračovat a stále má kojení  významnou roli a může sloužit k vyrovnání některých nedostatků při běžné stravě. Podporuje imunitu dítěte, pomáhá zvyšovat odolnost proti bakteriím, virům, plísním, se kterými se dvouleté dítě dostává stále více do styku.

 Od druhého půl roku života postupně přecházelo z tekuté stravy na kašovitou až více zahuštěnou a čím více se blíží k druhému roku stává se jeho jídlo stále tužší, hutnější. Strava by neměla být příliš suchá, na což jsou vhodné omáčky, kaše, do měkka vařené luštěniny a zelenina.

 Střídáme výběr potravin i podle ročních období a potřeb ..

Důležité je být dítěti příkladem v pomalém, klidném jídle, dostatečném kousání a prosliňování.

A jaké chutě jsou vhodné? Sladká je základem od mateřského mléka, přes tepelně upravenou zeleninku, ovoce a později i obilí a přetrvává až do tří let. Mírné solení vždy na začátku vaření, postupné přidávání mírně kyselé chuti například v kvalitním jablečném octu i mléčně kvašené zelenině. Pikantní chuť zastoupená v přírodních kořeních nebo křenu, v malém množství vůbec nevadí. Hořká chuť pražených semínek je občas také vhodná.

Základem stravy dvouletých zůstávají  bezlepkové rýže, jáhly, kukuřice. Postupně přidáváme už i lepkové oves, ječmen v podobě ovesných vloček, krup a krupek, občas je vhodná i pohanka obilovina i mouka na zahuštění. S pšenicí nespěcháme a když, tak v podobě nudlí než pečiva. Hlavní úpravou z obilovin jsou kaše, noky, knedlíky, později i placky a omelety.

Ze zeleniny raději vynecháme brambory, rajčata, lilek a opatrně i s paprikou. Ostatní zeleniu střídáme, různě kombinujeme.

Od roku používáme do jídelníčku i luštěniny, které kombinujeme s obilovinami i zeleninou, aby vznikla kompletní bílkovina. Nejlépe stravitelná je červená čočka., přidáváme tofu, fazolky adzuki, později i cizrnu. U luštěnin pro děti  nezapomínáme na jejich vhodnou úpravu / namáčení /

K dobrým návyků patří pestrý a pěkně upravený talíř. Oči jsou součástí našeho trávení. Nejen dětem se líbí na talíři barvy. Nikdy není brzy na to, být dětem příkladem v pěkném naladění vůči jídlu při přípravě i samotném stolování…

Přeji Vitalce, aby nám rostla do krásy, vařila stále tak dobře a vašim dvouletým potomkům hodně zdraví a  RADOSTI Z JÍDLA i ve Vitalce…

 Vlaďka Naušová

                                                                                                                               

—————

Zpět


Kontakt

Vitalka - jídlo pro zdraví

Vídeňská Dům č. 1
339 01 Klatovy 1


+420 603 148 238